Tradeka sijoittaa Koto-SIB-hankkeeseen

Tradekalta merkittävä sijoitus maahanmuuttajien työllistymistä edistävään KOTO-SIB -hankkeeseen.

Tradeka-Yhtiöt Oy on päättänyt sijoittaa 250 000 euroa Social Impact Bond -mallin mukaiseen Koto-SIB-rahastoon. Rahaston tavoitteena on tarjota noin 3000 maahanmuuttajalle mahdollisuus työelämälähtöiseen kotouttamiskoulutukseen, jolla edistetään maahanmuuttajien työllistymistä nopeutetussa aikataulussa. Tämä voi säästää yhteiskunnan varoja jopa 28 miljoona euroa.

”Strategiamme mukaisesti palautamme liiketoimintamme tuloksesta merkittävän osan takaisin suomalaiseen yhteiskuntaan. Sijoitus Koto-SIB-rahastoon sopii hyvin strategiaamme”, toteaaOsuuskunta Tradekan ja Tradeka-Yhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Perttu Puro.

Lisäksi Tradeka-konserniin kuuluvan hotelli- ja ravintola-alan yrityksen Restel Oy:n piirissä kartoitetaan mahdollisuuksia tarjota työpaikkoja hankkeeseen osallistuville maahanmuuttajille.

”Haluamme osaltamme olla mukana edistämässä SIB-rahastojen ja vaikuttavuusinvestoimisen yleistymistä Suomessa”, Puro jatkaa.

Vaikuttavuusinvestoinneissa tavoitellaan taloudellisen tuoton lisäksi myönteisiä ja mitattavia yhteiskunnallisia vaikutuksia. Koto-SIB-hankkeen tilaaja on työ- ja elinkeinoministeriö ja sen hallinnoija on vaikuttavuussijoitusyhtiö Epiqus Oy. Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on tuonut SIB-mallia Suomeen osana vaikuttavuusinvestointiohjelmaansa.

Lisätiedot:

Osuuskunta Tradeka, toimitusjohtaja Perttu Puro, puh. 040-779 3436