Tradekan jäsenkyselyn tulokset: Jäsenten tyytyväisyys lisääntynyt
Määräaikaan mennessä Tradekan tämän vuotiseen jäsenkyselyyn saatiin 4 420 vastausta (2020: 3640). Kysely toimitettiin jäsenille sähköpostilla, joten tämä ymmärrettävästi rajaa vastaajajoukkoa ja saattaa vaikuttaa joihinkin kyselyn tuloksiin.
Tradeka kysyy jäsenten mielipiteitä ja ajatuksia osuuskunnasta ja sen toiminnasta säännöllisesti osatakseen parhaalla mahdollisella tavalla vastata jäsenistön toiveisiin:
"Jäsenten tulee päästä vaikuttamaan siihen, millainen osuuskunta Tradeka on. Jäsenkysely on väline kuulla keskeisintä sidosryhmäämme. Kyselyn tuloksia käytetään osuuskunnan strategiatyön pohjana ja jäsenetujen kehittämisessä", kertoo toimitusjohtaja Perttu Puro.
Tuotto-osuus kiinnostaa uusia ja vanhoja jäseniä
Kaikille suunnattujen kysymysten lisäksi kyselyssä oli viime vuoden tapaan yksi erillinen kysymys uusille ja vanhoille jäsenille. Uusiksi jäseniksi katsottiin tänä vuonna osuuskunnan jäseniksi liittyneet. Uusilta jäseniltä tiedusteltiin erikseen nimenomaan osuuskuntaan liittymisen syitä, kun vanhoilta jäseniltä kysyttiin perusteita heidän jäsenyydelleen.
Uusien jäsenten edelleen ylivoimaisesti suosituin liittymissyy on jäsenedut (86 %), mutta tämä on edellisvuodesta laskenut lähes yhtä monta prosenttiyksikköä kuin tuotto-osuus noussut (nyt 28 %). 19 % uusista jäsenistä piti liittymiseen vaikuttavana tekijänä omien ja osuuskunnan arvojen kohtaamista.
Pidempään jäsenenä olleiden jäsenyyden eri syiden tärkeys on kauttaaltaan pysynyt hyvin samana kuin edellisvuonna: 88 % arvosti erityisesti jäsenetuja (2020: 88 %) ja osuuskunnan arvot olivat tärkeitä 77 % vastaajista (2020: 75 %). Myös tuotto-osuutta piti erittäin tai melko tärkeänä sama osuus vastaajista, tänä vuonna 55 % (2020: 54 %).
Suurin osa tyytyväisiä jäsenetuihin
Yli puolet vastaajista kertoi käyttävänsä etuja vain muutaman kerran vuodessa. Niistä, jotka eivät käytä lainkaan jäsenetuja, puolet kertoi syyksi avoimessa kysymyksessä sen, ettei omalla paikkakunnalla ole etupaikkoja. Neljäsosa kysymykseen vastaajista ilmaisi, että jäsenedut eivät ole heille sopivia. Avoimeen kysymykseen saatiin lisäksi koko joukko konkreettisia ehdotuksia ja ideoita jäsenetujen kehittämiseksi.
60 %:n mielestä tärkein jäsenetu ovat Restelin ravintolaedut ja 73 % vastaajista kertoi olevansa tyytyväinen jäsenetuihin. (2020: kysymys oli erilainen, silloin 60 % oli erittäin tai melko tyytyväinen jäsenetuihin.)
Vastaajat ovat tänä vuonna hieman tyytyväisempiä jäsenyyteensä kuin edellisenä vuonna, tämän vuoden tulos on 7,08 (2020: 6,83) asteikolla 1–10. Myös jäsenyyttä kertoo voivansa suositella hieman viime vuotta useampi (78 %, 2020: 76 %).
Tradeka on vastaajien mielestä vastuullinen ja luotettava
Väittämiin saatujen vastausten mukaan Tradeka nähdään erityisesti vastuullisena, suomalaisia työllistävänä ja erilaisena omistajana. Esitetyt väittämät nähdään kuvaavan Tradekaa paremmin kuin edellisvuonna ja epätietoisten määrä on vähentynyt kauttaaltaan.
Edellisvuoteen verrattuna vastaajat kertoivat nyt tietävänsä paremmin, mikä Tradeka on ja vastaajien mielestä Tradeka viestii itsestään viime vuoteen verrattuna paremmin.
Kyselyssä pakollisia vastattavia olivat ainoastaan kolme ensimmäistä taustatietoja koskevaa kysymyksistä, joten yksittäisiin kysymyksiin saatujen vastausten määrä vaihtelee.
Kyselyn tulokset kokonaan täällä.
Kooste viime vuoden kyselyn tuloksista täällä.