Tradeka-yhtiöt

Kasvava verkkokauppa siivittää Pakettipisteen automaattiverkoston kasvua ja laajenemista

Verkko- ja vertaiskaupan myynti on kasvanut voimakkaasti, etenkin kevään poikkeustilanne on saanut kuluttajat siirtymään ostoksille verkkoon. Varsinkin kotimaiset verkkokaupat ovat kasvattaneet suosiotaan. Verkkokaupan kasvu näkyy suurempina pakettimäärinä automaateillamme.

”Lehtipisteen omistaman Pakettipisteen automaateilta luovutettiin ensimmäisen vuoden aikana yli miljoona pakettia. Tällä hetkellä kasvutahti on kovempaa, joten seuraava miljoona saavutetaan kevään aikana”, kertoo myyntijohtaja Erkki Vehman Lehtipisteeltä. Automaatteja käyttävät Pakettipisteen itsensä lisäksi yhteistyökumppanit Matkahuolto, PostNord ja DHL Express.

”Pakettipiste vastaa kasvaneeseen verkkokaupan kasvuun lisäämällä automaattien lukumäärää. Vuoden 2019 lopussa Pakettipiste-automaatteja oli käytössä 300. Tällä hetkellä automaatteja on käytössä noin 350. Kuluvana vuonna automaattien määrä kasvaa edelleen. Pitkän aikavälin tavoite on kaksinkertaistaa automaattien määrä”, sanoo Vehman. Tulevienkin pakettiautomaattien sijoituspaikat löytyvät yhteistyössä kaupparyhmittymien kanssa. Pakettipisteet sijoitetaan kuluttajien kannalta niihin asiointipisteisiin, joissa he luontaisesti käyvät.

Verkkokaupoille lisää vaihtoehtoja kuljetuksiin tai verkkokaupoille kilpailuetua nopeilla toimituksilla

Pakettipiste tarjoaa verkkokaupoille toimitusvaihtoehtona varhaisempia ja nopeampia toimituksia, jotka ovat automaateissa parhaimmillaan seuraavana arkiaamuna kello 49 välillä. Osa verkkokauppoja on ottanut Pakettipisteen varhaiset ja nopeat toimitukset kilpailuedukseen.

”Kuluttajat toivovat nopeampia toimituksia verkkokaupoilta. Kaupan aukioloaikojen muuttuessa kuluttajat ovat muuttaneet asiointiaikojaan kaupassa. Paketteja noudetaan jopa yöaikana automaateista, jotka sijaitsevat läpi vuorokauden avoinna olevissa sijoituspaikoissa. Kuluttajat noutavat paketit automaateista ripeästi, sillä yli 75 prosenttia paketeista noudetaan jo jakopäivänä”, kertoo Erkki Vehman.

Pakettipiste-automaattien valtteina kuluttajille helppous ja nopeus

Pakettipisteen perusajatuksena on rakentaa aikaisempaa parempaa asiakaskokemusta automaation avulla. ”Tutkimustemme perusteella automaateilla asioivat kuluttajat antavat asiakaskokemuksesta parhaat arvosanat”, Vehman kertoo. Automaattien suosiota kasvattavat palvelun helppous ja nopeus. Automaateilla asiointi tapahtuu nopeasti, parhaimmillaan jopa alle 20 sekunnissa. Automaateilla on myös harvoin jonoja. Pakettipisteen asiakaspalvelu palvelee kuluttajia maksuttomassa numerossa laajojen aukioloaikojen puitteissa.

Pakettiautomaattien kehittäminen jatkuu koko ajan. Pakettipiste tekee automaattien tanskalaisen laitetoimittajan Swipbox International kanssa systemaattista kehitystyötä, jonka tavoitteena on edelleen helpottaa ja nopeuttaa kuluttajan asiointia. ”Tulevaisuudessa syntyy uusia teknisiä ratkaisuja, joista kuluttajat voivat hyötyä lähiaikoina”, linjaa Vehman.

Lisätiedot
Lehtipiste Oy, myyntijohtaja Erkki Vehman
puh. 0400 780935, erkki.vehmanatlehtipiste.fi (erkki[dot]vehman[at]lehtipiste[dot]fi) 

Pakettipiste kuuluu Lehtipiste-konserniin ja tuottaa aikataulukriittisiä kuljetuspalveluja. Verkko- ja vertaiskauppiaille tuotamme kokonaislogistiikan ratkaisut sisältäen varastoinnin ja integraatioratkaisut. Pakettipiste on kuluttajille pakettiautomaattiverkosto, joka kattaa koko maan.

Pysy kärryillä - tilaa uutiskirje