Digiklubi osallistaa, opettaa ja auttaa
Kaijanen vastaa Vallin perustamasta Ikäteknologiakeskuksesta, joka kokoaa yhteen ja välittää ikäteknologiaan ja digitalisaatioon liittyvää tietoa ja kokemuksia. Valli toteuttaa Tradekan tuella Digiklubit-nimistä hanketta, joka tarjoaa apua ikäihmisille sähköisten asioiden hoidossa.
Tavoitteena on järjestää Tradekan konserniin kuuluvan Restelin ravintoloihin ja huoltoasemille kohtaamispaikkoja, joissa tuetaan digitaitojen oppimista ja kehitetään ikäystävällisiä palveluita.
- Olemme parhaillaan rekrytoimassa digiagentteja, eli neuvontaa ja tukea antavia ikäihmisiä. Kokemuksemme ikäihmisten kanssa työskentelystä on opettanut, että samassa elämäntilanteessa oleva on paras tuki toiselle, Kaijanen kertoo.
Palveluja kehitettäessä ei ajatella tarpeeksi ikäihmisiä. Tarvitaan Digiklubien kaltaista toimintaa, jotta sähköisten palvelujen kehittäjät saavat palautetta myös varttuneemmalta väestöltä.
Digiklubiin voi tulla vaikkapa oman älypuhelimen tai tabletin kanssa ja saada neuvontaa käytännön pulmiin. Asiat pohditaan yhdessä ja juodaan kahvit päälle. Tärkeintä on, ettei ikäihminen jää yksin digiongelmien kanssa.