Yhteystiedot

Ilmastotiekartta vie Lehtipisteen hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä

Lehtipiste on lisännyt sähköautojen määrää kaupunkijakelussa.

Vastuullisuuden merkitys on kasvanut Tradeka-konserniin kuuluvassa Lehtipisteessä viime vuosina. Kaikki lähti liikkeelle vastuullisuusraportoinnin aloittamisesta vuonna 2019, kertoo Lehtipisteen kaupallinen johtaja Ville Melkko. 

“Nyt olemme päässeet jo ihan konkretiaan. Olen iloinen, että vastuullisuudesta on tullut olennainen osa liiketoimintaamme”, sanoo Melkko, joka vastaa Lehtipiste-konsernissa vastuullisuuden kokonaisuudesta. 

Lehtipiste on valtakunnallinen logistiikka- ja markkinointiyhtiö, jonka jakelussa on noin 1200 aikakauslehtiä ja 200 sanomalehteä, kirjoja, kalentereita, karttoja sekä keräily- ja trendituotteita. Lehtipiste-konserniin kuuluu lisäksi valtakunnallinen kuljetus- ja pakettiautomaattien verkosto Pakettipiste, kortti- & lahjapakkausbrändit Paletti ja Karto sekä paperi- ja lahjatavaratoimija Putinki.

Tiekartta vie perille 

Lehtipisteellä on tänä keväänä työn alla ilmastotiekartta, johon kirjattuja askelia toteuttamalla päästään päätavoitteeseen eli hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä. Urakka ei ole ihan pieni, sillä logistiikkayhtiön ilmastovaikutuksista puhuttaessa puhutaan Lehtipisteen ydinliiketoimintaan vaikuttavista muutoksista: 

“Olemme käsi sydämellä sitoutuneet tavoitteeseemme ja siihen aiomme päästä todellisilla toimilla. Emme halua ostaa itseämme vihreäksi, vaan muokkaamme omaa toimintaamme niin vähäpäästöiseksi kuin mahdollista”, Melkko kertoo. 

Kuljetusten hiilijalanjäljen pienentäminen on siis päätavoite, jota tuetaan muilla toimilla. Tiekarttaprojektissa yhdessä kompaktin tiimin ja yhteistyökumppanin kanssa luodaan työkalu, joka toimii aktiviteettikarttana ja kommunikointivälineenä. Kartalta näkee, missä ollaan menossa ja mitkä ovat seuraavat vaiheet ja tehtävät tavoitteita kohti mentäessä. Tiekartan avulla on myös pystyttävä viestimään selkeästi sekä sisäisesti henkilöstölle että ulkoisille kumppaneille yhtiön vastuullisuuteen sitoutumisesta ja tehtyjen toimien vaikutuksista. Tällaisia ovat esimerkiksi yhtiön käyttämien kuljetusyhtiöiden sitoutuminen uusiutuvan dieselin käyttöön.  

“Tiekartta valmistuu vapuksi. Päämäärä on selkeä, mutta matka pitkä ja siksi reitti voi muuttua. Tämän takia tiekartan pitää olla myös helposti päivitettävissä.” 

Isot markettiketjut vaativat lehtiä ja kortteja toimittavalta taholta selvityksiä ja sitoumuksia vastuullisuuteen liittyen. 

Yhdessä samalla asialla: päästöjä pienemmäksi 

Konkreettisia tekoja ilmaston hyväksi ja hiilijalanjäljen pienentämiseksi Lehtipisteessä on jo ehditty tehdä. Logistiikan ympäristöohjelman puitteissa kuljetuksia tehdään nykyisin uusiutuvalla dieselillä, kaasulla, sähköllä ja lihasvoimin kulkevilla ajoneuvoilla. 

“Tavarapyörät toimivat hienosti sulaan aikaan kaupunkijakelussa. Samoin sähköautojen määrää kaupunkiympäristössä on lisätty. Olemme myös tehneet runkoliikenteeseen vihreitä kalustovalintoja ja ja monilla runkoreiteillä käytämmekin nykyään uusiutuvaa dieseliä”, Melkko kuvaa käyttövoimavaihtoehtoja. 

“Tänä vuonna lukkoon lyödyillä toimenpiteillä ja investoinneilla säästämme peräti 1 263 000 kiloa hiilidioksidia.” 

Monet Lehtipisteen kuljetuskumppaneista ovat myös sitoutuneet vihreämpiin ajoneuvoihin, sillä muutkin alihankkijoita käyttävät isot kuljetusyhtiöt omaavat saman agendan ja sitä myötä samat vaatimukset kumppaneille; päästöjä tulee saada pienemmäksi. 

Kumppaneiden lisäksi päästövähennyksistä ovat kiinnostuneita myös asiakkaat. Lehtipiste toimii B2B-asiakkaiden parissa ja esimerkiksi isot markettiketjut, jonne lehtiä, kortteja ja muita tuotteita toimitetaan, vaativat toimittavalta taholta selvityksiä ja sitoumuksia vastuullisuuteen liittyen. 

“Lehtipiste vastaa kaikista tuotteista kaupoille kuin omistaan eli myös arvoketjuissa pitää asiat olla kunnossa. Tätä olemme nyt lähteneet varmistamaan luomalla hankintasopimusten yhteyteen ehtoja, joissa määritellään vaadittu taso sosiaalisen ja ympäristövastuun osalta”, kertoo Melkko.


Merkityksellistä työtä 

Lehtipisteen vastuullisuustyön suunta ja SDG-tavoitteet on päätetty johtoryhmässä neljä vuotta sitten, mutta nyt koko henkilöstö on ottanut vastuullisuustyön omakseen. Melkko kertoo, että kaikki ovat mukana toteuttamassa ilmastotiekarttaa: 

“Olemme jalkauttaneet vastuullisuustyön koko organisaatioon ja vastaanotto on ollut positiivinen. Vastuullisuus ei meillä ole jotain, mikä tapahtuu jossakin erillisessä vastuullisuustiimissä, vaan se on osa jokaisen tiimin perusarkea.” 

Vastuullisuuteen panostaminen ja siitä viestiminen lisää Melkon mukaan myös yhtiön uskottavuutta ja kilpailukykyä. 

“Lisäksi se tekee hyvää imagolle esimerkiksi rekrytointitilanteissa, joissa kilpaillaan työvoimasta. Moni työntekijöistämme tuntee aitoa ylpeyttä, kun voi työskennellä yrityksessä, jossa arvot ovat kohdillaan. Ja onhan se kiva tehdä työtä, jolla on merkitystä.” 

Pysy kärryillä - tilaa uutiskirje