Katsastajan työergonomiaa tutkittiin älyalusvaatemittauksilla

Tradekaan kuuluvalla A-Katsastus-konsernilla on noin 260 toimipaikkaa eri puolella Suomea. Konserniin kuuluu A-Katsastus, K1 Katsastajat ja Ajovarma. Yhtiö työllistää noin 1 000 katsastajaa. Katsastustoiminnassa kuten muillakin palvelualan yrityksillä tärkeä osa yhtiön sosiaalista vastuuta on työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtiminen. 

Osana henkilöstön työterveyden edistämistä A-Katsastus tutki katsastajien työergonomiaa moderneilla älyvaatemittauksilla. Hankkeen perusteella päivitettiin ergonomiaohjeet yhdessä työterveyden kanssa. 

Työergonomia tärkeää ennaltaehkäisyssä 

A-Katsastuksen työergonomiahanke alkoi vuonna 2022 yhteistyössä eläkeyhtiö Varman kanssa. Varma tukee projekteja, jotka voivat pienentää työkyvyttömyyseläkeriskiä. 

”Katsastajan työssä tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat olleet suurin syy pidempiin poissaoloihin ja myös mahdollinen työkyvyttömyysriski. Työntekijöiden hyvinvoinnin ja terveyden parantaminen ja sairauspoissaolojen ennaltaehkäisy olivat motiivina tämän hankkeen käynnistämiseksi”, sanoo A-Katsastuksen, K1 Katsastajien ja Ajovarman työsuojelupäällikkö Janne Lahti. 

Hankkeen tarkoituksena oli arvioida kevyen ja raskaan määräaikaiskatsastuksen sekä Autotohtori-töiden fyysistä kuormittavuutta. Erityisesti haluttiin tarkastella käsien ja alaselän kuormitusta sekä niskan työasentoja, sillä katsastaja tarkastelee autoa paljon alapuolelta, jolloin kasvot ovat ylöspäin ja kädet koholla. 

”Lisäksi Autotohtorin töissä tulee jonkin verran kuormitusta alaselälle. Tämä johtuu siitä, että näissä tarkastuksissa autossa on usein mukana toiset renkaan, jotka pitää nostaa pois tarkastuksen yhteydessä”, Lahti kertoo. 

Autotohtorilla tarkoitetaan auton vapaaehtoista kuntotarkoitusta esimerkiksi auton myyntitilanteessa. Yksityisten myyjien ja ostajien lisäksi vaihtoautoja myyvät yritykset teettävät autojen kuntotarkastuksia. 

Mittauksissa mukana älyvaatteet 

Lihaskuormitusmittauksia tehtiin kolmessa erilaisessa toimipaikassa, ja näistä yksi oli raskaan kaluston katsastusasema. Ergonomiamittaukset toteutti ergoanalyysi-menetelmän kehittänyt Myontec Oy. Mittauksissa selvitettiin katsastajan työn fyysistä kuormitusta käyttämällä älyvaatteita ja sykemittaria. Lahti kuvailee mittauksen tekoa: 

”Muutaman tunnin kestävän mittauksen ajaksi katsastajille puettiin älyalusvaatteet. He tekivät normaalisti töitä mittauksen ajan ja siitä sitten saatiin paljon tietoa, miten mikäkin lihas kuormittuu eri työvaiheissa.” 

Mittausten mukaan kaikissa katsastustyön eri vaiheissa ja eri töissä lihaskuormitus on lähes samanlaista. Kaularankaa kuormittavia asentoja eli päänkääntelyä oli lähes puolet aktiivisesta työajasta. 

”Yksi esille noussut asia oli, että auton alla työskentelyä helpottaa hyvä valaistus. Kunnolliset valot vähentävät niskan rasitusta, kun päätä ei tarvitse käännellä niin paljon. Asianmukaisen valaistuksen tärkeyttä on nyt entisestään korostettu”, Lahti kertoo. 

Päivitetyt ergonomiakäytännöt ohjenuorana 

Mittaustulosten perusteella tarkasteltiin myös nykyisiä ergonomiaohjeita ja niitä päivitettiin yhdessä työterveyshuollon kanssa. Ohjeisiin lisättiin uusia rentoutus- ja liikuntaohjeita, jotka kohdistuvat niska- ja hartia-alueille. 

Saadut tulokset on käyty läpi Varman, työterveyshuollon ja työsuojelutoimikunnan kanssa. Mittaustulokset sekä päivitetyt ohjeet ovat nyt työntekijöiden saatavilla intra-alustalla ja niistä on viestitty kaikille katsastajille, jotta ergonomiakäytännöt saadaan tehokkaasti osaksi päivittäistä työtä. 

”Toimipaikoilla tehtyjen työpaikkaselvitysten yhteydessä olen saanut selville, että katsastajat ovat tietosia uusituista ohjeista ja mittausten tuloksista ja ne on otettu hyvin vastaan.” 

Pysy kärryillä - tilaa uutiskirje