Blogi

Lehtipiste säästää luontoa ja kustannuksia

Janne Malin ja Mika Ranta Lehtipiste
Janne Malin ja Mika Ranta varmistavat, että Lehtipisteen jakelu ja logistiikka hoidetaan mahdollisimman vastuullisesti alusta loppuun.

Tradekan omistama Lehtipiste tunnetaan lehdistä ja kirjoista, mutta harva tietää, mitä kaikkea muuta yhtiön toimintaan kuuluu. Tavoitteena on toimia aina ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävästi.

Lehtipiste toimittaa tavaraa lähes joka päivä noin 5000 myyntipisteeseen ympäri Suomen. Yhtiö kiinnittää erityistä huomiota siihen, että lehtien ja muiden tuotteiden jakeluprosessi on vastuullinen alusta loppuun. Aluksi tuotteet pakataan kuljetusta varten. Lehtien pakkausmateriaalin tulee kestää pitkäkin kuljetusmatka – parhaimmillaan pääkaupunkiseudulta aina pohjoisimpaan Lappiin asti.

– Käytämme pakkauksissa kokonaan kierrätyskelpoista polyeteenimuovia, joka ei kulkeudu luontoon mikromuoviksi. Kaiken kaikkiaan muovia käytetään ja kierrätetään vuodessa meillä noin 45 000 kiloa ja paperia 10 miljoonaa kiloa, kertoo Lehtipisteen tuotantopäällikkö Mika Ranta.

Tavaraa pakattaessa kiinnitetään myös erityistä huomiota siihen, että samaan pakkaukseen kerätään mahdollisimman paljon tuotteita. Lehtien ja kirjojen lisäksi pakkauksiin päätyy esimerkiksi keräilytuotteita. 

Lehtipisteen kuljetusten reititykset suunnitellaan erittäin tarkasti ja samaan pakkaukseen kerätään mahdollisimman paljon tuotteita.
Janne Malin sanoo, että Lehtipisteen kuljetusten reititykset suunnitellaan erittäin tarkasti ja samaan pakkaukseen kerätään mahdollisimman paljon tuotteita.

Samoilla ajoilla mahdollisimman paljon tavaraa

Lehtien tulee olla perillä myyntipisteissä kellontarkasti joka päivä. Lehtipiste omistaa myös Pakettipiste-automaatit ja jakaa paketteja Pakettipisteen 200 automaattiin kuutena päivänä viikossa. Yhtiö hankki myös hiljattain Paletin, joka on Suomen johtava kortti- ja lahjatavara-alan toimija. Yhteiskuljetusten reititykset suunnitellaan erittäin tarkasti, sillä hyvin suunniteltu kuljetus säästää aikaa, rahaa ja luontoa.

– Lehtipisteen kuljetusverkosto koostuu runko- ja jakelukuljetuksista. Runkokuljetukset ovat isoimpia, päivittäin toistuvia kuljetusreittejä terminaalien välillä. Jakelukuljetukset taas ovat terminaalista lähteviä kuljetusreittejä, jotka vievät lähetykset perille loppuasiakkaille. Meidän oli helppo liittää esimerkiksi Paletin lähetykset osaksi Lehtipisteen kuljetusverkostoa, joten uudet asiakkaat pääsivät ikään kuin vanhoille rattaille. Näin säästyy satojatuhansia ajokilometrejä vuodessa, selvittää Lehtipisteen logistiikkapäällikkö Janne Malin.

Yhteiskuljetusten reititykset suunnitellaan erittäin tarkasti, sillä hyvin suunniteltu kuljetus säästää aikaa, rahaa ja luontoa.

– Tradekan vastuullisuusstrategiassa on asetettu tavoite, että sen omistamat yhtiöt olisivat toimialojensa vastuullisimpia – Lehtipisteessä onkin kiinnitetty erityistä huomiota juuri jakeluun ja logistiikkaan, kertoo Tradekan vastuullisuusjohtaja Satu Niemelä.  

Lehtipisteessä onkin kiinnitetty erityistä huomiota jakeluun ja logistiikkaan.
Mika Ranta kertoo, että lehtien ja kirjojen pakkauksissa käytetään kokonaan kierrätyskelpoista polyeteenimuovia, joka ei kulkeudu luontoon mikromuoviksi.

Lehdille koittaa uusi elämä

Lehtipalautuksista huolehtiminen kuuluu olennaisena osana Lehtipisteen toimintaan. Myös palautuksissa vältetään turhia ajoja, tuotteet noudetaan samalla kun myyntipisteeseen viedään uudet lehdet.

Jokainen myymättä jäänyt lehti jatkokäsitellään huolellisesti. Lehtipiste ei voi lahjoittaa lehtiä pois, sillä ne ovat kustantajien omaisuutta, vaan lehdet joko toimitetaan takaisin kustantajalle tai sitten makuloidaan eli tuhotaan. Tämän jälkeen lehdistä tehdään joko paperia tai sellua. 

Lehtipiste ei voi lahjoittaa lehtiä pois, sillä ne ovat kustantajien omaisuutta.

– Palautusten määrä on kaiken kaikkiaan vähentynyt, sillä osaamme ennustaa melko hyvin, millaiset tuotteet liikkuvat eri sesonkeina. Kesän aikana halutaan myyntipisteisiin esimerkiksi ristikkolehtiä, pokkareita ja aikakauslehtiä. Juhannus on meille aina iso piikki tavaramäärissä, Ranta sanoo.

Pysy kärryillä - tilaa uutiskirje