Blogi

Kortista on moneksi – Paletin kortit ilahduttavat ja tekevät hyvää

“Mikseivät nuoretkin voisi innostua korteista, kun saavat kokea sen, miltä tuntuu, kun joku lähettää ajatuksella laaditun käsin kirjoitetun tervehdyksen. Se on niin paljon henkilökohtaisempi kuin snäppiviesti!”  

Näin pohtii valikoimajohtaja Netta Kuhlberg, kun keskustelunaiheena ovat Paletin kortit ja korttien lähettämisen perinne. Tradeka-konserniin kuuluvan Lehtipisteen omistamassa Paletissa tiedetään, että kortin ostaa useimmiten keski-ikäinen nainen tai mies. Paletti onkin tehnyt viime aikoina paljon töitä sen, eteen että myös nuoret ja nuoret aikuiset kiinnostuisivat korteista ja niiden lähettämisestä.

Korttitrendeissä näkyvät kotoilu ja hyvinvointi 

Korteista ja korttituotteista tunnettu Paletti on paljon muutakin: Korttien lisäksi Paletin valikoimaan kuuluu erilaisia paketointi- ja juhlatuotteita, kuten lahjakasseja ja -nauhoja sekä kertakäyttöastioita ja juhlakoristeita. 

Yrityksen päätuotteita kortteja Paletissa suunnitellaan ja valmistetaan vuosittain satoja erilaisia. Kuten kaikessa muussakin, myös korttien valmistuksessa huomioidaan ajankohtaisuus ja kulloinkin valloillaan olevat trendit. 

“Nyt trendikästä on kaikki hyvinvointiin ja kotoiluun liittyvä. Nämä näkyvät myös Paletin korteissa – olemmekin suunnitelleet viime aikoina kortteja, jotka sekä ilahduttavat saajiaan että sopivat esimerkiksi sisustuselementeiksi”, Paletin luova johtaja Outi-Illuusia Parviainen kertoo. 

Tulevan vuoden sesonkeihin uusia kortteja aletaan suunnitella jo miltei vuosi etukäteen. Nyt työn alla ovat ensi vuoden ystävänpäiväkorttien ideointi ja kuvien suunnittelu.

Tarvittaessa olemme nopeita ja ketteriä!

“Viime vuonna koronapandemian iskiessä toteutimme viidessä viikossa kampanjan tsemppikorteista, joita ihmiset pystyivät lähettämään läheisilleen, joiden näkeminen ei kevään sulun aikana onnistunut”, Kuhlberg kuvailee. 

Korttikonsepteja suunnitellaan Paletissa yhdessä. Ensin mietitään se, ketä milläkin korttikokonaisuudella tavoitellaan ja sitten pohditaan sitä, mistä uudet designit voisivat löytyä ja keneltä kuvittajalta pyydetään kuvituksia. 

Vaikka valikoimatiimi onkin keskiössä korttien suunnittelussa, täytyy yrityksen kaikki osastot pitää tarkasti mukana prosessin eri vaiheissa. Loppuasiakkaan eli kortin ostajan lisäksi korttivalikoimat pitää nimittäin saada myytyä myös ketjuasiakkaiden sisäänostajille esimerkiksi marketteihin ja tavarataloihin. 


Puoli miljoonaa euroa hyvään tarkoitukseen 

Hyvän tekeminen on aina kuulunut olennaisesti ensi vuonna sata vuotta täyttävän Paletin toimintaan. Yhtiön alkutaipaleella kerätyt varat menivät tuberkuloosin ehkäisyyn ja hoitoon, nyt yhteistyötä tehdään lukuisten erilaisten järjestöjen kanssa. Ostamalla kortin voi tukea vaikkapa SPR:n, Sydänliiton tai Syöpäsäätiön toimintaa. 

Paletin korteista tilitettävä osuus on järjestöille merkittävä tulonlähde. Viime vuonna kokonaispotti oli miltei 500 000 euroa – tämä on Paletin kokoiselle yritykselle huomattava summa.

“Hyvän tekeminen on Paletin DNA:ssa. Myös yrityksemme työntekijät arvostavat sitä, että saavat tehdä merkityksellistä työtä tärkeiden asioiden parissa”, sanoo Parviainen.

Joulu ilman glitteriä ja muita vastuullisuustekoja 

Joulun aloituspalaverissa luova johtaja Outi-Illuusia Parviainen kertoi suunnittelussa mukana olevalle tiimille, että glitter ei kuulu tulevaan jouluun. Tämä sai monen leuan loksahtamaan, sillä perinteisesti joulukorteissa on käytetty enemmän tai vähemmän kimaltavia yksityiskohtia: 

“Joulukorttien sanoma pitää tänä vuonna saada säihkyväksi ilman mikromuovia, sillä tavarantoimittajamme ei vielä pysty toimittamaan meille biohajoavaa glitteriä joulukortteja varten. Alkujärkytyksen jälkeen tiimi on ymmärtänyt päätöksen ja nyt olemme siitä porukalla ylpeitä. Haluamme olla tässäkin asiassa suunnannäyttäjä.”  

Tradekan omistajaohjauslinjan mukaisesti Paletissa on viime aikoina huomioitu vastuullisuutta muistakin näkökulmista ja konkreettisia tekoja ympäristön ja yhteisön hyväksi on tehty useita. Esimerkiksi uusien korttien ympärillä olevista muovikääreistä on luovuttu lähes kokonaan. Lisäksi Paletissa on linjattu, että korttien kuvituksessa ei enää käytetä lyttykuonoisia lemmikkieläinrotuja, jotka tunnetusti kärsivät paljon kroonisista hengitysvaikeuksista.

Lupaamme silti, että korteissa esiintyy jatkossakin söpöjä eläimiä!

Pysy kärryillä - tilaa uutiskirje