Yhteystiedot

Tavarapyörä kuljettaa paketteja Helsingissä – yhteistyö tähtää vähäpäästöisempään tulevaisuuteen

Helsingin keskustassa paketit ja lähetykset vaihtavat omistajaa, kun polkupyörälähetti kuljettaa niitä paikasta toiseen.

2000-luvun alkuvuosina polkupyörälähettien määrä väheni digitalisoitumisen ja sähköisen tiedonsiirron yleistymisen myötä huomattavasti, mutta taas nykyisin Helsingissä liikkuu iso määrä lähettejä pyörillä.

Pyörä on nopea ja päästötön tapa kuljettaa paketteja, pienlähetyksiä ja ruokaa ison kaupungin keskustassa: A2B-kuljetusyritys ajaa Helsingin keskustassa tavarapyörällä, jonka kyytiin mahtuu useita kymmeniä laatikoita.

Tavarapyörä korvaa kaksi jakeluautoreittiä

Tradeka-konserniin kuuluvan Lehtipisteen omistama Pakettipiste ja A2B aloittivat yhteisen taipaleensa kesäkuussa käynnistyneen Helsingin kaupungin Forum Virium -lähijakeluhankkeen myötä. Pakettipiste sijoitti Baanalle uuden yhteiskäytössä olevan pakettiautomaatin ja samalla se korvasi kaksi päivittäistä jakeluautoreittiä ympäristöystävällisellä tavarapyörällä.

A2B:n yrittäjän Tero Kakon mukaan ekologisuus vaatimuksena on viime vuosina kasvanut myös kuljetusalalla.

–  Näimme mahdollisuuden siinä, kun Pakettipiste lähti mukaan lähijakeluhankkeeseen. Mietimme, mitä voisimme tehdä yhdessä ja päädyimme ratkaisuun, jossa me saamme olla tekevä osapuoli. Tämä on loistavaa, juuri meille sopivaa tekemistä, kertoo A2B:n yrittäjä Tero Kakko.

Baanalla sijaitseva lähijakelukeskus toimii tukikohtana, jonne lähetyksiä tuodaan useilta eri asiakkailta. Lisäksi pyörät voi kätevästi jättää keskukseen yöksi odottamaan lähettiä. Aamuisin lähetti huolehtii sanomalehtijakelusta ja sen jälkeen pääasiassa yritysasiakkaiden pakettien ja lähetysten hakemisesta ja perille viemisestä.

Asiakas osaa jo vaatia ekologista kuljetusta

Ekologisiin kuljetuksiin erikoistunut A2B on alan konkari, sillä sähköautoilu yrityksessä aloitettiin jo vuonna 2010. Nyt lähetyksiä kuljetetaan sähkön lisäksi kotimaisesta jätteestä tehdyllä biokaasulla ja osin myös lihasvoimin. Asiakkaiden vaatimus ekologisuudesta kuljetusalalla on Kakon mukaan kasvanut viime vuosina ilmastonmuutoskeskustelun myötä.

Aiemmin riitti, että kuski on sporttinen ja lähetys löysi perille nopeasti. Nyt vaatimukset ovat jo eri tasoa.

A2B-yrityksessä ekologisuudesta tuli heti osa yrityksen identiteettiä. Myös Pakettipiste huomioi monin tavoin liiketoimintansa vaikutukset ympäristöön ja ilmastoon – omien toimien lisäksi huomiota kiinnitetään hankintaketjujen ympäristövaikutuksiin.

– Yhteistyö A2B:n kanssa toimii alkusysäyksenä entistä vähäpäästöisemmälle tulevaisuudelle. Tässä hankkeessa on saatu vähennettyä CO2-päästöjä 400 kiloa vuositasolla laskettuna. Päästöjen määrän vähentyminen on pieni, mutta tärkeä konkreettinen tulos, kertoo Pakettipisteen myyntijohtaja Erkki Vehman.

– Ja me haluamme tarjota ilmastonmuutoksen torjumiseen yhden pienen, paikallisen ratkaisun. Tietysti toivoisin, että vielä isompi osa ihmisistä arvostaisi tätä, täydentää Kakko.

Pian selviää, miten tavarapyörä kulkee talviolosuhteissa

Koronapandemian vuoksi Helsinki toimii hollantilaisen Helmlundin sijaan pilottina yhteiseurooppalaisessa hankkeessa. Muuten virus ei ole vaikuttanut lähijakeluhankkeen toteutukseen:

– Kesä on mennyt erinomaisesti. Jakelu on tehokasta ja toimitusmäärät hyviä.

Lähijakelukeskuksen pakettipistekokeilu kestää ainakin vuoden vaihteeseen, mutta tavarapyörä rullaa Baanalla niin kauan, kunnes eteen tulee ylitsepääsemätön hanki:

– Tarkoitus on päästä ajamaan tavarapyörällä ympäri vuoden ja kerätä kokemuksia eri vuodenaikojen vaikutuksista pyörälähettien toimintaan. Kokeilemme myös kahta eri mallista pyörää kuljetuksiin, kertoo Kakko.

Sekä Pakettipiste että A2B näkevät polkupyörä- ja tavarapyörälähettitoiminnassa laajentumisen mahdollisuuden. Kun tämän vuoden opit on otettu talteen, voidaan hyvin sujunutta ekologista toimintaa laajentaa useammille pyörille, kahteen työvuoroon ja mahdollisesti muihinkin kaupunkeihinkin.

A2B:n pyörälähetti Sebastian on pysähtynyt Baanalla sijaitsevalle lähijakelukeskukselle.

 

Lähijakelukokeilu on osa EU-rahoituksen saanutta kansainvälistä yhteistyötä, jossa Helsinki toimii pilottina.  Forum Virium -hankkeen lopullisista tuloksista kerrotaan ensi vuoden alussa. Hankkeesta vastaa Euroopan suurin teknisen alan tutkimuslaitos, saksalainen Fraunhofer-instituutti ja mukana on muitakin kansainvälisiä yliopistoja ja instituutteja.

Pysy kärryillä - tilaa uutiskirje