Verkkohäirintä on työturvallisuusasia
Verkkohäirintään puuttuminen on osa nykypäivän työturvallisuutta. Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus puuttua työssä kohdattuun häirintään ja muuhun epäasialliseen käytökseen – myös silloin, kun se on tapahtunut verkossa.
Huolehtimisvelvoite velvoittaa työnantajan tarkkailemaan työympäristöä, työyhteisön tilaa ja työtapojen turvallisuutta. Fyysisten ja psyykkisten vaaratekijöiden lisäksi tarkkailun piiriin voidaan katsoa kuuluvan myös työympäristön sosiaalinen puoli; tähän liittyvät esimerkiksi häirintä, epäasiallinen kohtelu ja työn kuormitustekijät.
Tradeka on osana sosiaalista vastuutaan laatinut yhteistyökumppaninsa Someturvan kanssa koko konsernin esihenkilöille ohjeet verkkohäirintään puuttumisen tueksi. Someturva on asiantuntijayritys, jonka häirinnän ensiapuyksikkö on auttanut jo tuhansia suomalaisia erilaisissa häirintä- ja kiusaamistilanteissa.
“Häirintä sosiaalisessa mediassa koskettaa eri alojen työntekijöitä. Se jää kuitenkin usein tunnistamatta. Näillä ohjeilla haluamme auttaa ilmiön tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Tradeka-konsernin yhtiöissä on paljon nuoria työntekijöitä, joille sosiaalinen media on merkittävä osa elämää”, sanoo Tradekan vastuullisuusjohtaja Satu Niemelä.