Suomenkielisen palvelun varmistaminen
Kirjoitan huolestuneena Tradeka-konsernin Restel‑tytäryhtiön hallinnoimien Burger King ‑ravintoloiden asiakaspalvelun palvelukielestä Helsingin toimipisteissä. Olen havainnut, että ainakin Kalasataman ja Ruoholahden tiskeillä on jatkuvasti kyltti, jossa kerrotaan, että palvelua tarjotaan ainoastaan englanniksi. Kokemukseni mukaan tämä käytäntö asettaa monet suomenkieliset asiakkaat hankalaan asemaan ja rikkoo totutun palvelukulttuurin perusarvoja.
Uskon, että tilanne on päässyt eskaloitumaan nykyiselle tasolle pitkälti siksi, että ravintoloiden henkilöstölle maksettavat palkat eivät ole riittävän kilpailukykyisiä suomenkielentaitoisille työntekijöille. Kun työvoiman saatavuus on niukkaa ja palkat alhaiset, ravintoloissa joudutaan usein turvautumaan työntekijöihin, joilla ei ole minkäänlaista suomen kielen taitoa. Tämä näkyy suoraan asiakkaalle: palvelua ei välttämättä saa lainkaan suomeksi, tarvittavia ohjeita tai esim. ruoka-aineallergioita ei aina ymmärretä ja asiakaskokemus kärsii.
Tradeka ja Restel menestyvät taloudellisesti vahvasti, ja arvioni mukaan konsernin liikevoitto mahdollistaisi henkilöstön palkkaamisen – ja siten suomenkielisen palvelun turvaamisen – kilpailukykyisillä, alan yleistä tasoa vastaavilla palkoilla. Investointi henkilöstön palkkaukseen olisi myös pitkäjänteinen tapa vahvistaa niin työntekijöiden pysyvyyttä, asiakastyytyväisyyttä sekä koko Tradeka‑konsernin mainetta vastuullisena toimijana.
Suomen kieli on perustuslain nojalla toinen kansalliskielistä ja näin ollen kansalaistemme ensisijaisista asiointikielistä. Toivoisinkin, että Tradekan edustajisto ottaisi asian käsittelyyn seuraavin toimenpide-ehdotuksin:
1. Varmistetaan, että kaikissa Restelin omistamissa ravintoloissa on aina tarjolla suomenkielistä palvelua – sekä suullisesti että kirjallisissa opasteissa ja tiedotteissa.
2. Käynnistetään palkkakatselmus, jonka tavoitteena on tuottaa alan yleistasoa vastaavat palkat ja siten houkutella suomenkielentaitoista työvoimaa.
3. Seurataan palvelun sujuvuutta ja henkilöstön kielitaitoa esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyin vähintään kahdesti vuodessa.
Olen varma, että nämä toimenpiteet tukisivat Tradekan arvoja, vahvistaisivat markkina-asemaa ja parantaisivat asiakaskokemusta merkittävästi.