Vastuullisuutta ravintolatoimintaan

Aloite julkaistu

Tradeka korostaa viestinnässään osuuskunnan vastuullisuutta. Kuluttajille vastuullisuus ei kuitenkaan näy yhtiön kaikessa liiketoiminnassa. Pikaruokabisneksessä Tradekan omistama Restel kipuilee samojen eettisten ongelmien kanssa kuin monet sen kilpailijoista. Ulkomailta tuotujen ketjukonseptien kohdalla paikallisen toimijan mahdollisuudet vaikuttaa esimerkiksi tuotetarjontaan ovat olemattomat. Oikein suunnitellulla raaka-aineiden hankinnalla sekä kampanjoinnilla ravintolaketjut voivat kuitenkin hillitä esimerkiksi ympäristökuormitusta.

Me tämän aloitteen allekirjoittajat ehdotamme, että Restelin ravintolat (mm. Burger King ja Taco Bell) minimoivat esimerkiksi Puolasta tuotavan lihan käytön ja pyrkivät hankkimaan kaikki raaka-aineet Suomesta tai sen naapurimaista niiden tuotteiden osalta, joissa se on mahdollista.

Lisäksi ehdotamme, että Restel pyrkii ravintoloissaan ohjaamaan kuluttajia eettisempään ja terveellisempään ruokailuun. Ulkomaisten ketjukonseptien kohdalla tätä ohjausta on mahdollista tehdä esim. tuomalla kasvisvaihtoehtoja näkyvämmin esille ravintoloiden tarjouskampanjoissa.

Lisäksi ehdotamme, että Restel kiinnittää tulevaisuudessa entistä enemmän huomiota itsenäisten ravintolakonseptien rakentamiseen. Se mahdollistaa eettisten, terveellisten ja laadukkaiden ruokailuvaihtoehtojen tarjoamisen suomalaisille kuluttajille.

Ääniä annettu
12
Puuttuvat äänet
188
Äänestys sulkeutuu

Pysy kärryillä - tilaa uutiskirje