![](/sites/default/files/styles/image_1280/public/2024-08/usein_kysyttya.jpg?itok=ndGcvW7s)
-
Mitä teen, kun olen hukannut jäsenkorttini?
Saat tilattua uuden kortin Oma Tradeka -jäsenpalvelustamme. Kirjaudu sisään palveluun ja klikkaa oikeasta yläkulmasta omaa nimeäsi ja sen alta kohtaa Tradekan jäsenkortti. Tarkista ennen tilauksen tekemistä, että osoitetietosi ovat ajan tasalla.
Jos uuden kortin tilaamisen kanssa on ongelmia, ota yhteyttä jäsenpalveluumme.
-
Missä Tradekan jäsenetuja voi hyödyntää?
Löydät kaikki Tradekan eturavintolat tältä sivulta. Lisäksi tarjoamme lukuisia kumppaneidemme etuja vuosietuina ja kuukausittain vaihtuvina extraetuina.
-
Miten kirjaudun Oma Tradekaan?
Päästäksesi kirjautumaan Oma Tradekaan luo ensin tunnukset.
Sitä varten tarvitset Tradekan jäsennumerosi, joka on sama kuin uuden jäsenkorttisi numero. Voit myös tunnistautua käyttämällä verkkopankkitunnuksia. -
Mikä on Tradekan jäsenen osuusmaksu?
Jokainen Osuuskunnan jäsen on liittyessään maksanut osuusmaksun, joka eroamisen yhteydessä palautetaan. Osuusmaksun summa saattaa vaihdella, sillä sitä ei ennen ole tarvinnut maksaa heti täyteen. Täyteen maksettu osuusmaksu on 33,64 euroa.
Tämä on ainoa Tradekan hallinnoima summa jäseneen nähden, ellei jäsen ole hyödyntänyt mahdollisuutta merkata tuotto-osuuksia.
-
Miksi en saanut kotiin postitettua jäsenkirjettä?
Tradeka postitti elokuussa 2023 kaikille jäsenilleen jäsenkirjeen kotiin. Se, että et saanut kirjettä voi johtua esimerkiksi seuraavista seikoista:
- Olet liittynyt jäseneksi vasta kesäkuun lopussa tehdyn postitiosoitteiden hakemisen jälkeen tai
- yhteystietosi eivät ole rekisterissämme ajantasalla.Yhteystietosi voit tarkistaa ja päivittää Oma Tradekassa. Jos sinulla on aiheesta kysyttävää, otathan yhteyttä jäsenpalveluumme.
Jäsenyys
-
Saako perheenjäseneni rinnakkaiskortin Tradekan jäsenkortilleni?
Osuuskunta Tradekan jäsenyys on henkilökohtainen, eikä siihen ole mahdollista saada rinnakkaisjäsenyyttä.
-
Onko PINS-kortillani pisteitä ja saako sillä vielä etuja?
Tradekan ja PINS:n yhteistyö on päättynyt vuoden 2019 alussa eikä PINS-kortti käy Tradekan jäsenyyden todistamiseksi. PINS-ohjelmaan liittyvien kysymysten kanssa tulee olla suoraan yhteydessä PINSiin.
Omalle PINS-tilillesi pääset kirjautumaan PINSin verkkosivuilla, jossa on myös lisätietoa heidän kanta-asiakasohjelmastaan ja mahdollisista kertyneistä PINS-pisteistäsi.
-
Palautetaanko osuusmaksu, jos eroan Tradekan jäsenyydestä?
Osuusmaksu palautuu ilmoitetulle pankkitilille kahden kuukauden kuluessa siitä, kun eroamisilmoitus on vastaanotettu ja käsitelty.
-
Miten eroan Tradekan jäsenyydestä?
Jos olet aiemmin käyttänyt Oma Tradeka -jäsenpalvelua, voit erota Tradekan jäsenyydestä täyttämällä sähköisen eroamisilmoituksen Oma Tradekassa. Eroilmoitus löytyy sisään kirjautumisen jälkeen sivun oikeasta ylälaidasta oman nimesi vieressä olevaa nuolta klikkaamalla.
Jos et aiemmin ole kirjautunut Oma Tradeka -jäsenpalveluun, klikkaa tästä linkistä. Eroaminen osuuskunnasta onnistuu käyttäen tunnistautumiseen pankkitunnuksiasi: sinun ei siis tarvitse luoda tunnuksia Oma Tradeka -palveluun erotaksesi.
Jos sähköinen eroaminen ei ole mahdollista, voit soittaa jäsenpalveluumme puh. 08001 22288 (maksuton). Tradekan jäsenpalvelu on avoinna ma–pe klo 9–15.
-
Miten lopetan kuolleen omaiseni jäsenyyden?
Kuolleen jäsenen jäsenyyden lopettaminen tapahtuu täyttämällä kuolleen eroamisilmoitus. Sen allekirjoittavat joko kuolinpesän kaikki osakkaat tai pesän ilmoittaja (useimmiten yksi omaisista, joka pesää ilmoittaa).
Pelkkä eroamisilmoitus riittää jäsenyyden päättämiseksi, liitteitä (kopio perukirjasta, virkatodistus) ei tarvitse lähettää.
Tradeka palauttaa maksetun osuusmaksun kuolinpesän ilmoittamalle tilille noin kahden kuukauden kuluessa eroamisilmoituksen on vastaanottamisesta ja käsittelystä.Huomioittehan, että pankkitilin tulee olla voimassa tarpeeksi pitkään, jotta palautus pääsee läpi. Tilinumeron, jolle osuusmaksu palautetaan, kuolinpesä voi valita itse.
Kuolleen jäsenen eroamista ei pysty tekemään sähköisesti. Täytä kuolleen eroamisilmoitus täällä. -
Yhteisöjäsen
Myös yhteisö voi liittyä osuuskunnan jäseneksi. Yhteisöjäsenen liittymiseen, eroamiseen tai tuotto-osuusmerkintähakemuksiin liittyvissä kysymyksissä pyydämme olemaan yhteydessä jäsenpalveluun sähköpostilla jasenpalvelu[a]tradeka.fi.
Tuotto-osuus
-
Tuottotavoite vuodelle 2025 on 4,75 %. Mitä tämä tarkoittaa?
Osuuskunta Tradekan hallitus päättää tuottotavoitteesta. Aiempina vuosina tuottotavoite on ollut 3,5 %–5,75 %. Hallituksen vahvistama tuottotavoite vuodelle 2025 on 4,75 %.
Vuoden 2025 kesäkuussa maksetaan vuoden 2024 tuotto-osuuksien korko. Vuodelle 2024 tuottotavoite oli 5,75 %. Maksettavasta korosta päätetään Tradekan edustajiston varsinaisessa kokouksessa keväällä. 4,75 %:n tuottotavoite koskee vuonna 2025 merkittynä olevia tuotto-osuuksia. Maksettava tuotto voi poiketa tuotto-odotuksesta tai sitä ei voida maksaa ollenkaan. -
Miltä ajalta tuotto-osuuksien korko lasketaan ja milloin se maksetaan?
Tuotto-osuuksien koron laskenta alkaa siitä päivästä, jolloin tuotto-osuudet on hyväksytty tuotto-osuusrekisteriin.
Tuotto-osuuksille maksettavasta korosta päätetään vuosittain jälkikäteen Tradekan edustajiston varsinaisessa kokouksessa.
Korko maksetaan vuosittain rahana kesäkuun loppuun mennessä.
Tuotto-osuudelle maksetaan korkoa myös irtisanomisen ja palautuksen väliseltä ajalta. Vuonna 2025 irtisanotut tuotto-osuudet palautetaan 31.12.2026.
-
Mistä tiedän, onko minulla tuotto-osuuksia merkittynä?
Kun olet tehnyt tuotto-osuuden merkintähakemuksen ja siirtänyt siihen tarvittavan rahan Tradekalle, käsitellään hakemuksesi. Käsittelyn jälkeen saat merkinnästä tiedon sähköpostiisi. Jos sähköpostia ei kuulu, kannattaa tarkistaa myös roskaposti- tai muut viestit -kansiot.
Voit aina tarkistaa merkitsemäsi tuotto-osuudet Oma Tradeka -portaalista Omat tuotto-osuudet -sivulta. Portaaliin voit kirjautua myös pankkitunnuksilla.
-
Täytyykö tuotto-osuuksista ilmoittaa verottajalle?
Sinun ei tarvitse ilmoittaa tuotto-osuudestasi verottajalle. Tradeka ilmoittaa suoraan verottajalle tiedot tuotto-osuuksille maksetuista koroista ja niistä suoritetuista ennakonpidätyksistä.
Osuuskunta Tradeka toimittaa tuotto-osuuden korosta 7,5 % suuruisen ennakonpidätyksen 5 000 euroon saakka ja 25 % suuruisen ennakonpidätyksen 5 000 euroa ylittävältä osalta. Ennakonpidätystä ei kuitenkaan toimiteta 20 euroa tai sitä pienemmästä korosta. Lisäksi Osuuskunta Tradeka ilmoittaa verottajalle irtisanotut ja palautetut tuotto-osuudet.
-
Tilinumeroni on vaihtunut. Miten vaihdan sen Oma Tradekassa?
Oma Tradekan kohdassa Tuotto-osuudet > Omat tuotto-osuudet ladattavassa PDF-koosteessa näkyy ilmoittamasi tilinumero.
Jos tilinumerosi on vaihtunut, pystyt päivittämään sen yläkulman oman nimesi takaa löytyvästä Vaihda tilinumero -kohdasta. Tilinumeron vaihtamista varten sinun tarvitsee tunnistautua pankkitunnuksilla. Tästä klikkaamalla pääset Oma Tradekan.
Apurahat
-
Milloin ja miten voin hakea Tradekan apurahoja?
Tradekan ja Tradekan säätiön apurahoja haetaan täyttämällä hakemuslomake. Hakuaika on aina tammikuussa. Täytä hakemuslomake täällä.
Voit hakea samana vuonna myös Kuluttajaosuustoiminnan säätiön apurahaa, nämä eivät sulje toisiaan pois. KOTSin hakuaika päättyy kunkin vuoden helmikuun lopussa. -
Milloin Tradekan apurahat tulevat maksuun?
Tradekan ja Tradekan säätiön apurahat tulevat maksuun kevään tilinpäätöskokousten jälkeen.
Osuuskunta Tradekan hallitus tekee päätöksen Tradekan kevään apurahoista kevään kokouksessaan. Apurahat maksetaan, kun edustajisto vahvistaa päätöksen ylijäämän käytöstä ja siitä, että käyttörahastoa voidaan käyttää lahjoituksiin. Tavoitteena on, että apurahat saadaan vuosittain maksuun kesäkuussa.
Tradekan Säätiön apurahat ja lahjoitukset maksetaan huhtikuussa.
Kuluttajaosuustoiminnan säätiö päättää omista apurahoistaan kesäkuussa.
-
Milloin ja miten teen selvityksen saamani apurahan käytöstä?
Tee Tradekan ja Tradekan säätiön myöntämistä apurahoista selvitys täyttämällä sitä varten oleva lomake. Täytä lomake täällä.
Selvitys tulee tehdä ennen seuraavan vuoden hakuajan päättymistä eli tammikuun loppuun mennessä. Jos hanke kuitenkin venyy tai on vielä kesken, on selvitys mahdollista tehdä myöhemmin. Ole tällöin yhteydessä Satu Niemelään sopiaksesi selvityksen aikataulusta.